3) Wat is het verschil tussen AIM en TPRS?

AIM is ontwikkeld door de Canadese Wendy Maxwell voor Frans. TPRS is ontwikkeld door de Amerikaan Blaine Ray, eerst voor VO Spaans, maar al gauw bij de andere MVT ingezet.

 Overeenkomsten TPRS & AIM:
– gebruik van mondelinge verhalen, vanuit het luisteren en spreken werken leerlingen met de taal
– uitspelen van verhalen = lichamelijke-kinesthische intelligentie
– visueel
– complete leerlijnen voor meerdere schooljaren
– alle taalvaardigheden komen aan bod
– de leerlingen gaan de taal écht beheersen
– docentgestuurd; bij AIM werken de leerlingen iets vaker zelfstandig dan bij TPRS
– er zijn dvd’s voor docenten om te leren hoe te werken met TPRS of AIM

Verschillen TPRS & AIM
:
– AIM heeft materiaal voor Frans en sinds kort ook Engels en Spaans
– AIM : de docent moet zich allerlei gebaren eigen maken
– AIM heeft een strikte werkwijze
– AIM heeft videomateriaal voor de leerlingen
– AIM : zingen en dansen en musicalachtige opvoeringen voor bv. ouders
– TPRS wordt voor veel talen ingezet zoals Engels, Spaans, Frans, Duits, NT2, Mandarijn, Russisch, Zweeds en men is aan het experimenteren bij Nederlandse Gebarentaal
– TPRS : 100% begrijpelijkheid staat continu voorop, bij AIM lijkt het erop dat er meer geraden dient te worden uit de gebaren
– TPRS is vrijer, verhalen ontstaan vaak spontaan, vanuit de ”structuren” (chunks; grammaticale eenheden) die voor een bepaalde les op het programma staan.
– TPRS: docenten gebruiken wat hen persoonlijk het meest ligt 

Zie ook de vraag over het verschil tussen AIM en TPR